Toxoplasmoza este una dintre cele mai frecvent întâlnite boli parazitare, afectând în egală măsură atât animalele, cât și oamenii. Boala face parte din categoria zoonozelor, întrucât se transmite de la animal la om, iar puțin mai târziu vei vedea că pisicile au o contribuție importantă în acest sens.

Suntem însă o rețea de servicii veterinare, așa că vom aborda problema din perspectiva noastră, prezentând modul în care boala apare și se manifestă la pisici. Nu în ultimul rând, tot de la noi poți afla care sunt cele mai eficiente metode de tratament și prevenție în cazul toxoplasmozei la pisici.

Cauzele și modalitatea de transmitere

Fiind o boală parazitară, toxoplasmoza este cauzată de un parazit numit Toxoplasma Gondii care se „lipește” de orice mamifer, fie el animal sau om. Pisicile joacă un rol important în înmulțirea și răspândirea parazitului întrucât sunt singurele viețuitoare care elimină prin fecale ouăle acestuia, ouă care se transmit astfel altor gazde.

La rândul lor, pisicile contractează acest parazit de la alte animale infestate, în general de la șoareci sau șobolani. De asemenea, o altă sursă de infestare este carnea crudă, dar, și fecalele altor pisici în care se regăsesc ouăle parazitului.

Ouăle ajung în sistemul digestiv unde paraziții se dezvoltă în intestine, depunând la rândul lor ouă care sunt eliminate prin fecale.

Simptomele specifice

În cele mai multe cazuri, aceste simptome nu apar sau trec neobservate pentru că pisicile sănătoase se imunizează natural la contactul cu parazitul. Aceasta înseamnă că organismul lor are capacitatea să distrugă parazitul, iar în acest mod, animalul imun nu va mai fi nici vector de răspândire.

Adevăratele probleme apar în cazul pisicilor cu un sistem imunitar slăbit, al celor care suferă de anumite viroze sau alte boli, precum și al pisicilor gestante. De asemenea, și puii de vârste foarte mici sunt vulnerabili în cazul infestării. Din păcate, în cazul puilor infestați intrauterin, șansele de supraviețuire sunt minime.

Revenind la simptome, diareea la pisici este un prim semn al bolii, fiind însoțită de vome și dureri abdominale. Animalul își pierde și pofta de mâncare, ceea ce duce la o scădere rapidă în greutate.

Pisicile care ajung cu acest diagnostic în clinicile noastre prezintă și stări febrile, letargie, depresie și dureri musculare. În cazurile grave, poate apărea tremurul , convulsiile și tulburările respiratorii.

Dacă pisica ta manifestă astfel de simptome grave și nu ai posibilitatea să ajungi urgent la un cabinet, putem veni noi la tine cu ambulanța veterinară, atât în zilele de lucru, cât și în weekend.

Metode de tratament

Ca în orice boală, tratamentul nu se aplică „după ureche”, ci la recomandarea unui medic veterinar, după consultarea prealabilă a pisicii și stabilirea diagnosticului.

Diagnosticul se fixează pe baza istoricului medical și a simptomelor descrise mai sus, iar o confirmare cât mai exactă se poate obține în urma analizelor de laborator.

Odată stabilit diagnosticul, pisicile cu forme ușoare trec pe un tratament cu medicamente antibiotice sau antiparazitare care stopează evoluția bolii, iar în final duce la distrugerea paraziților.

În cazurile severe, pisicile se deshidratează din cauza diareei și a vomelor, situație în care se impune administrarea de perfuzii cu fluide si un tratament simptomatic mai complex. De asemenea, animalul trebuie ținut o vreme sub observație, astfel că medicul veterinar poate recomanda internarea pentru câteva zile.

Prevenirea toxoplasmozei

Vorbim despre un parazit omniprezent în mediul înconjurător, astfel că nu există o metodă de prevenire eficientă 100%. Cele mai mari șanse de a nu face boala le au pisicile crescute exclusiv în casă, care nu au nici un contact cu mediul exterior. Totuși, o bucată de carne crudă sau contactul cu alt animal venit de afară pot fi suficiente pentru a transmite parazitul chiar și pisicilor ținute în casă.

În cazul hranei, riscurile dispar dacă fierbi bine carnea sau dacă aceasta este ținută la congelator înainte de a o prepara.

Pisicile crescute la curte vor contracta în mod sigur toxoplasmoză pe parcursul vieții, însă cele mai multe dintre ele se imunizează natural dacă sunt sănătoase la momentul infestării.

Șansele ca pisica ta să nu aibă deloc de suferit din cauza toxoplasmozei cresc dacă îi administrezi cu regularitate tratamente de deparazitare internă. Și deparazitarea externă este la fel de importantă, pentru că puricii la câini și pisici pot transmite diverși agenți patogeni care slăbesc imunitatea și fac organismul mai sensibil în cazul unei toxoplasmoze.

Ca metode de prevenire mai trebuie menționate vizitele periodice la cabinetul veterinar, administrarea la termen a vaccinurilor și o bună igienă.

În cazul în care animalul prezintă anumite simptome, adresează-te imediat medicului veterinar pentru că șansele de vindecare sunt mai mari dacă se intervine cu tratament în fazele incipiente ale bolii.

Deși am promis că ne limităm la domeniul nostru de competență, nu putem încheia fără să-ți atragem atenția că și tu poți contracta boala, dacă pisica ta este infestată. Pentru a te proteja, curăță zilnic litiera pisicii utilizând mănuși de unică folosință și evită să mănânci fructe și legume înainte de a le spăla bine sau carne de vita incomplet preparata.

De asemenea, păstrează vesela și tacâmurile într-un dulap bine închis, în care pisica să nu aibă acces și în nici un caz nu o lăsa să mănânce resturile de mâncare direct din farfurie.