Noapte bună, vise plăcute, puricii să te sărute, zice o veche vorbă românească. Noi zicem că e mai bine să rămână la nivel de glumă și metaforă, pentru că mușcăturile de purici nu ne fac nici nouă, oamenilor, bine și, cu atât mai mult, nici animăluțelor noastre. De aceea, ar trebui să iei masuri pentru a scăpa de puricii la câini și a nu avea parte de niciun fel de neplăceri.

Puricii la câini constituie o problemă care nu trebuie tratată doar pentru că poate cauza disconfort, ci mai ales pentru că poate cauza complicații de sănătate. Paraziții trec cu ușurință de la o gazdă la alta, acest lucru însemnând că pot infecta, în egală măsură, și animalele și oamenii. Dacă e să ne uităm în trecut, istoria ne arată cât de nocivi au fost puricii – aceste mici insecte au fost responsabile în mare parte de transmiterea ciumei.

Cum să verifici dacă patrupedul tău are purici?

Primul pas pentru a depista și a ține sub control o infecție cu purici este să verifici în mod regulat blana câinelui pentru urme de paraziți. Dacă are blana lungă, acest lucru poate deveni dificil, însă există anumite regiuni unde puricii se ascund de obicei. Caută-i în zona picioarelor, a gâtului și a urechilor, însă ei pot fi prezenți și în locuri unde câinilor le este mai greu să se scarpine, adică la baza cozii.

Puricii la câini iubesc blana lungă, așadar șansele cresc ca acesta să fie infectat dacă este foarte blănos. Ar trebui ca animalul să fie verificat periodic, nu doar după ce s-a aflat într-un spațiu unde putea fi infectat, pentru a depista la timp paraziții.

Cauzele puricilor la câine

Majoritatea animalelor intră în contact cu puricii în momentul în care își petrec timp afară, în locuri în care aceștia pot trăi. Dacă ai un câine de curte, acesta are șanse mai mari să fie infestat, dar și câinii de apartament pot intra în contact cu puricii oricând în timpul unei plimbări.

Acești paraziți pot sări în blana câinelui din iarbă, însă de foarte multe ori ei pot fi transmiși de la un animal la altul. Ai grijă, însă, deoarece există un risc ca până și tu să pui animalul în pericol. Ouăle și larvele de purici pot ajunge pe încălțămintea noastră și apoi pe blana animalului, așa că ar trebui să nu îl lași pe acesta să intre în contact cu lucrurile venite din exterior.

Simptomele puricilor la câine

Puricii se hrănesc cu sânge, iar mușcăturile lor vor provoca un disconfort pronunțat și senzații puternice de mâncărime. Așadar, principalul simptom pe care îl vei observa la câine va fi faptul că acesta se scarpină. De asemenea, pentru a calma aceste senzații, vei putea observa și că animalul își linge și își mușcă blana, în special în zonele unde nu se poate scărpina, precum coada. În urma mușcăturilor, pielea se va înroși și se va irita, însă acest lucru ar putea fi mai dificil de depistat, mai ales la câinii cu blana lungă.

Atunci când verifici o posibilă infestare cu paraziți, șansele de a-i observa sunt destul de mici, deoarece aceștia se mișcă rapid. Însă, ce poți observa sunt fecalele acestora, aflate la baza firelor de păr. Ele arată precum niște mici puncte negre și le poți verifica așezându-le pe un prosop de hârtie. Dacă este vorba despre fecale de purici, ele se vor înroși din cauza sângelui pe care îl conțin.

Ce boli transmit puricii la câini?

Puricii, acești paraziți care se hrănesc cu sânge și sunt foarte agili și rapizi în mișcare, le pot cauza animăluțelor noastre tot felul de probleme. Pe lângă mâncărimi și scărpinat excesiv (care poate duce la leziuni care se pot infecta), animalele pot dezvolta diverse probleme cu diferite grade de severitate.

Dermatita alergică

Această afecțiune este caracterizată de reacții alergice la saliva de purici, probleme care pot fi înnăscute sau se pot dezvolta treptat. Ele apar în momentul în care câinele este mușcat de paraziți și se manifestă sub formă de roșeață și iritații severe, moment în care câinele începe să se scarpine în mod repetat. Dermatita poate apărea și dacă animalul insistă cu scărpinatul într-un anumit loc și se formează o rană.

Anemia

În momentul în care câinele suferă de o infestare severă cu purici, iar aceștia consumă foarte mult sânge, este posibil ca animalul să dezvolte o anemie. Afecțiunea este caracterizată de o scădere a globulelor roșii din sânge și este caracterizată de simptome precum oboseală pronunțată și lipsa rezistenței fizice, precum și respirație accelerată. Uneori, anemia poate fi depistată doar prin analize de laborator, simptomele fiind mai greu de observat. Este important să aduci animalul periodic la controale veterinare și să iei măsuri imediat cum vezi că acesta se scarpină.

Infecția cu paraziți interni

Atunci când câinii își mușcă și își mestecă blana din cauza disconfortului provocat de purici, există posibilitatea de a înghiți paraziții care, la rândul lor, pot fi infectați cu alți paraziți, precum tenia. Astfel, aceștia riscă să ajungă în sistemul digestiv al câinelui și să provoace simptome precum vărsături.

Bartoneloza

Bartoneloza reprezintă infecția cu o bacterie numită Bartonella, care este în general specifică pisicilor, însă poate apărea și la câini din cauza puricilor. Medicii veterinari evidențiază importanța analizelor de sânge, deoarece această bacterie nu provoacă simptome evidente, însă poate duce la apariția unor probleme mai grave.

Tratamente antipurici pentru câini

Medicii veterinari recomandă deparazitarea externă regulată, chiar și la animalele care stau în apartament. În funcție de mediul de viață, veterinarul poate recomanda o formulă sau alta, dar important este să facem din deparazitarea externă un obicei respectat cu sfințenie.

Tratamente de deparazitare externe

În cazul deparazitării externe, aplicăm soluții care vin în contact cu pielea animalului sau îi punem o zgardă anti-paraziți. Uneori, deparazitarea externă înseamnă și spălarea animalului cu soluții speciale, aplicarea de pudre sau chiar administrarea de comprimate interne. Ele trebuie alese cu grijă, în funcție de starea de sănătate a animalului și de particularitățile lui, de exemplu dacă e gestant, are anumite dermatite sau e sensibil la anumite substanțe.

Remedii naturiste

Medicul veterinar ar putea recomanda și o serie de tratamente naturiste pentru purici la câini, sub forma unor soluții care să ajute la calmarea mâncărimilor, dar și la îndepărtarea musafirilor nepoftiți. Poți prepara soluții amestecând cu apă suc de lămâie, sare, uleiuri esențiale sau oțet, pe care să le pulverizezi pe blănița animalului. Oțetul poate și să fie diluat în apa pe care i-o oferi câinelui pentru băut. Însă, asigură-te că întrebi veterinarul care sunt cantitățile pe care ar trebui să le folosești în funcție de talia câinelui tău, pentru a evita orice neplăceri.

Cum poți preveni apariția puricilor la câini?

Realizarea deparazitărilor externe și interne în mod regulat este obligatorie, chiar dacă animalul nu este infectat. Discută cu medicul despre intervalul la care ar trebui să le realizezi și despre produsele cele mai potrivite pentru câinele tău. De asemenea, nu uita să îi verifici blana periodic, să ai grijă la obiectele cu care intră în contact și să dezinfectezi casa și locurile în care acesta își petrece majoritatea timpului, deoarece puricii se pot ascunde în cele mai ciudate locuri.

În cazul apariției puricilor la câine, pe lângă deparazitarea riguroasă și curățarea mediului în care acesta trăiește, uneori se poate impune efectuarea unor analize. Dacă observăm că animalul este apatic, îi cade blana, se scarpină des, are pielea roșie, prezintă semne de dermatită, are ulcere, noduli sau inflamații, o vizită la medicul veterinar este vitală. Acesta va examina animalul, îi va face analizele necesare pentru a vedea dacă nu s-a infectat cu una dintre bolile transmise de purici și va recomanda tratamentul corespunzător.

Te așteptăm la clinicile The Vets, unde îi putem oferi animăluțului tău cea mai bună îngrijire! Echipa noastră este formată din specialiști iubitori de animale, care știu cum să îl facă pe micul blănos să se simtă confortabil indiferent de procedura pe care trebuie să o urmeze!