Deparazitarea animăluțelor, fie că vorbim de câini sau pisici, este indispensabilă pentru o stare bună de sănătate. Uneori, din păcate, trecem cu vederea și nu o facem la timp, lucru ce poate avea consecințe neplăcute pentru blănosul nostru. Dacă nu facem deparazitarea internă și externă în mod regulat pentru câinele sau pisica noastră, riscăm ca acesta să se îmbolnăvească.

În funcție de mediul de viață al animalului (de exemplu dacă stă în casă, afară, dacă se plimbă prin vecini sau dacă ia contact cu alte animale), veterinarul vă recomandă o rutină de deparazitări. Este foarte important să facem, înainte de deparazitare, examenul coproparazitologic, pentru a vedea dacă există infectare și ca să adaptăm schema de deparazitare în funcție de rezultatul analizei.

Programează-te la una dintre clinicile The Vets pentru un plan complet de deparazitare!

Deparazitarea internă și externă la câini

Îi dăm câinelui tău comprimate sau sirop care elimină paraziții interni și previn, pentru un timp, reapariția lor. Trebuie făcută în mod regulat, începând cu 5-6 săptămâni. Doza se stabilește de către medic în funcție de greutatea animalului și poate fi însoțită de administrarea unui protector hepatic. Pentru orice deparazitare internă, nu trebuie ignorat rapelul – la câteva zile, îi mai dăm animăluțului o doză de medicament, pentru eliminarea larvelor. Frecvența medie recomandată pentru deparazitarea internă este de maxim trei luni, în unele cazuri chiar la o lună.

Deparazitarea externă trebuie făcută pe tot parcursul anului, cu precădere în perioadele în care apar căpușele. Frecvența depinde mai ales de durata de viață a produsului aplicat, precum și de condițiile în care trăiește animăluțul – în casă sau afară. Deparazitarea externă elimină riscul unor boli grave, care pot fi fatale, precum babesioza sau dirofilarioza.

În cazul deparazitării externe, aplicăm soluții care vin în contact cu pielea animalului sau îi punem o zgardă anti paraziți. Uneori, deparazitarea externă înseamnă și spălarea animalului cu  soluții speciale, aplicarea de pudre sau chiar de comprimate interne. Ele trebuiesc alese cu grijă, în funcție de starea de sănătate a animalului și de particularitățile lui, de exemplu dacă e gestant, are anumite dermatite sau e sensibil la anumite substanțe. O variantă modernă pentru paraziții externi este tot administrarea unor pastile, care oferă o profilaxie mai mare.

Deparazitarea internă și externă la pisici

Imediat ce ai adus pisica acasă, trebuie să mergi la veterinar pentru o deparazitare completă. În general, prima deparazitare internă se face când pisica are 14 zile, urmând a fi repetată la două săptămâni. Este recomandat să facem deparazitarea la pisici de minim două ori pe an dar, în funcție de stilul de viață al pisicii, medicul veterinar poate recomanda de minim 3-4 ori pe an.

Paraziții interni se pot localiza nu doar în stomac, ci și în aparatul respirator, excretor sau chiar în mușchi, provocând diverse tipuri de boli – protozooze (produse de protozoare); nematodoze (boli determinate de paraziți cu corpul cilindric, răspândiți pe întreg globul și care parazitează multe specii de animale, inclusiv omul); trematodoze (boli determinate de trematode, paraziți cu corpul oval alungit și turtit) și cestodoze (boli produse de paraziți al căror corp este plat, în formă de panglică).

Preferabil, deparazitarea externă se face după vârsta de 7-8 săptămâni însă, în cazuri speciale, medicul va folosi soluții adecvate puilor de pisică.

Programează-te la una dintre clinicile The Vets pentru un plan complet de deparazitare pentru câinele sau pisica ta!