Asemeni oamenilor, pisicile pot să “răcească”, iar semnele clinice sunt asemănătoare cu ale noastre: tuse, strănut, nas înfundat, secreții nazale și oculare. În cazul pisicilor, termenul de “răceală” se referă la o infecție virala sau chiar bacteriană care afectează căile respiratorii superioare. Deși este o problemă des întâlnită, e important ca animalul să fie dus la un control încă de la primele semne, întrucât boala poate avansa rapid și poate da complicații serioase.

Cauzele răcelii la pisici

Principalele cauze ale răcelii la pisici sunt de natură virală. Acestea se transmit cu ușurință de la o pisică la alta, motiv pentru care sunt mai predispuse la apariția acestei probleme de sănătate dacă trăiesc în grupuri mai mari. De asemenea, puii și pisicile în vârstă, datorită sistemului imunitar mai slab, precum și animalele nevaccinate sau care suferă de alte afecțiuni, sunt mai susceptibile la dezvoltarea unor infecții virale:

• Virusul herpetic felin (FeHV-1) provoacă o afecțiune numită rinotraheită virală felină. Acesta este foarte răspândit și afectează în special pisicile tinere sau în vârstă, care nu au sistemul imunitar la fel de puternic. Odată contractat, virusul rămâne prezent în organismul pisicii, însă nu întotdeauna provoacă apariția răcelii.
  • Calicivirusul felin (FCV) se poate transmite și prin contact indirect (cu obiecte contaminate)

Alte cauze ale răcelii la pisici sunt infecțiile bacteriene care se cantonează la nivelul sistemului respirator superior. Netratate, aceste infecții bacteriene se pot extinde către plămâni sau pot produce modificări ireversibile la nivelul ochilor:

• Mycoplasma felis afectează căile respiratorii ale pisicilor
  • Chlamydophila felis afectează nu doar căile respiratorii superioare, ci și cele inferioare, dar și ochii, provocând conjunctivită

Aceste bacterii și virusuri nu sunt contagioase pentru om, ele afectând exclusiv pisici. Așadar, nu trebuie să îți faci griji că vei lua răceala de la animalul tău de companie.

Deși nu reprezintă practic o cauză directă, factorii de mediu pot influența evoluția răcelii la pisici și pot agrava simptomele. Acești factori includ temperaturile scăzute, gradul de umiditate sau prezența unor alergeni.

Simptomele răcelii la pisici

Semnele clinice pe care animalul le prezintă sunt, de obicei, aceleași simptome pe care le au și oamenii:

• tuse
  • strănut
  • secreții nazale și oculare abundente, care se modifică și devin purulente
  • nas înfundat
  • respirație zgomotoasă, cu precădere în timpul somnului
  • modificarea stării generale a pisicii, aceasta devenind mai apatică
  • afectarea apetitului
  • conjunctivită
  • febră
  • afte bucale dureroase, care pot determina animalul să refuze hrana (în cazul calicivirusului felin)

Diagnosticarea răcelii la pisici

În primă fază, medicul veterinar va dori să știe care sunt simptomele exacte ale pisicii și va verifica starea respiratorie a animalului, temperatura, dar și starea mucoaselor. Apoi, va cere informații referitoare la istoricul de vaccinuri și la alte circumstanțe care ar fi putut duce la apariția răcelii (contactul cu alte animale, prezența factorilor de mediu).

Însă, pentru a pune un diagnostic exact și a afla cauza răcelii, vor fi necesare mai multe investigații. Se vor recolta probe biologice pentru a putea identifica un potențial virus sau o bacterie sau se pot realiza teste de anticorpi, în cazul în care medicul suspectează prezența unei alergii.

Tratamentul răcelii la pisică și îngrijirea necesară

Tratamentul răcelii la pisici constă în tratarea simptomelor și susținerea organismului, atât prin administrarea unor medicamente recomandate de către medic, cât și printr-o îngrijire atentă care să susțină sistemul imunitar.

Tratamentul medicamentos

În situația în care cauza răcelii este de natură bacteriologică, se țintește agentul patologic cu antibiotice, în urma realizării unei antibiograme. Același lucru va fi recomandat și dacă există infecții suprapuse. Se pot administra, în funcție de nevoile fiecărui animal, perfuzii, antiinflamatoare, antitusive și se pot realiza nebulizări cu soluții mucolitice. Oferă-i animalului doar medicamente speciale,  doar la recomandarea medicului veterinar.

Alimentația

Pisicile care suferă de răceală pot suferi o modificare a apetitului, motiv pentru care este posibil ca acestea să refuze hrana. Însă, hrănirea corespunzătoare a pisicii și administrarea de suplimente vitaminice sunt extrem de importante pentru a asigura suportul organismului în lupta cu boala.

Pentru a convinge pisica să mănânce, o poți ajuta oferindu-i hrană ușor încălzită. Acest lucru o poate ajuta, deoarece creșterea temperaturii poate accentua anumite mirosuri pe care aceasta le percepe mai greu în mod obișnuit din cauza simptomelor respiratorii. Nu uita să îi oferi și apă suficientă, pentru a evita deshidratarea.

Igiena

Pentru a evita răspândirea virusurilor și a bacteriilor, este important să menții igiena pisicii, dar și a locurilor pe care aceasta le frecventează. Curăță-i regulat nasul și ochii folosind o compresă înmuiată în ceai de mușețel cald. Spală-te pe mâini înainte să o atingi, dar și după. În cazul în care ai mai multe pisici, cele bolnave vor trebui să stea izolate, pentru a evita contaminarea.

Confortul

O pisică bolnavă este mult mai sensibilă și are nevoie de o îngrijire mult mai atentă. Asigură-te că îi pregătești acesteia un culcuș într-un loc liniștit și cald, ferit de zgomote puternice, umiditate ridicată, curenți de aer sau temperaturi extreme. Acest lucru înseamnă că animalul nu trebuie să stea afară, în special în timpul anotimpurilor  reci.

Când trebuie vizitat medicul veterinar?

Răcelile la pisici sunt deseori afecțiuni ușoare, care se pot vindeca de la sine. Însă, dacă simptomele persistă chiar și după tratament sau pisica prezintă semne de agravare, este recomandat să ceri sfatul unui medic veterinar.

Dacă pisica ta este apatică mai mult de trei zile, se recomandă să îi măsori temperatura cu ajutorul unui termometru pentru bebeluși. Temperatura normală la pisici se situează între 38 și 39 de grade. Dacă aceste valori sunt depășite, înseamnă că pisica are febră și ar trebui să o duci imediat la medic. Poți apela la o ambulanță veterinară pentru ca aceasta să primească imediat îngrijirile necesare.

Metode de prevenire a răcelii la pisică

Pisicile pot fi infectate destul de ușor cu virusuri și bacterii, mai ales dacă au sistemul imunitar slăbit. De aceea, prevenirea este esențială. În primul rând, va trebui să respecți câteva reguli de igienă, curățând periodic locurile frecventate de pisică, în special litiera și castroanele pentru hrană și apă.

Dacă ai mai multe pisici, riscul de contaminare crește. Dacă observi că una dintre ele prezintă semne de boală, aceasta va trebui izolată de celelalte pe toată durata tratamentului sau până simptomele dispar, astfel încât să transmiterea virusurilor și a bacteriilor.

În cele din urmă, nu va trebui să neglijezi nici vaccinarea pisicii. Există vaccinuri care pot oferi protecție împotriva îmbolnăvirii cauzate de anumiți patogeni. Întreabă medicul veterinar despre acestea și asigură-te că sunt realizate periodic.

Răceala la pisici nu este întotdeauna o afecțiune gravă, însă aceasta se poate agrava dacă rămâne netratată. Asigură-te că iei toate măsurile pentru a preveni infectarea animalului tău de companie și mergeți la veterinar dacă observi simptome de boală.

Echipa The Vets te poate ajuta oricând ai nevoie de un sfat sau de o părere avizată, oferind numeroase servicii. Vezi lista clinicilor The Vets și vino cu pisicuța ta în cea mai apropiată.