Deparazitarea internă este o procedură a cărei realizare se recomandă periodic pentru a păstra sănătatea pisicii și a preveni apariția unor afecțiuni serioase. Scopul acesteia este de a combate paraziții interni și a împiedica îmbolnăvirea și transmiterea lor către alte animale sau către oameni, dar și de a preveni infestarea cu aceștia.

Mulți stăpâni consideră că doar puii de pisică sunt predispuși la a contracta astfel de paraziți, însă și adulții se pot infesta. Într-adevăr, puii au un sistem imunitar mai puțin dezvoltat și sunt mai sensibili la paraziți, însă orice animal este expus la acest risc.

Tipuri de paraziți interni

Paraziții interni se împart în două categorii principale: protozoare și viermi. Pisicile se pot infesta cu aceștia în moduri similare, riscul crescând în special în cazul celor care își petrec timp în exteriorul casei sau provin din felise, unde coexista mai multi indivizi la un loc.

Protozoarele

Aceste organisme microscopice se instalează la nivelul intestinului și pot fi contractate cu ușurință din mediul exterior. Un bun exemplu este giardia, care se activează în momentul în care ajunge în intestin, dar și toxoplasma sau isospora, paraziți puternici, care rezistă bine în mediile umede.

În general, pisicile se pot infesta cu protozoare dacă intră în contact cu zone contaminate și înghit paraziții, dar și prin contactul cu materii fecale în care se află aceștia.

Viermii

Viermii reprezintă un tip de paraziți des întâlnit la pisici, care se pot contracta ușor. Printre cele mai des întâlnite categorii se numără viermii lați, inelați, bici sau cu cârlig. Aceștia sunt cu adevărat periculoși, deoarece pot provoca o serie de probleme care nu afectează doar tractul digestiv, ci chiar și sistemul imunitar.

Puii de pisică pot contracta viermi intestinali de la mamă, prin lapte sau chiar înainte de a se naște, dacă aceasta este infestată. În schimb, pisicile adulte se pot îmbolnăvi în urma contactului cu parazitul dacă vânează animale contaminate, prin fecale, prin pământ sau alte zone pe care se află larvele paraziților.

Simptomele infestării cu paraziți interni

Nu există întotdeauna semnale clare care îți pot indica faptul că pisica ta are de-a face cu paraziți interni. Uneori, acestea pot să nu aibă de-a face cu niciun simptom, motiv pentru care medicii veterinari recomandă realizarea regulată a unor analize. Însă, la pui sau la pisicile slăbite, pot apărea simptome, cu precădere de ordin digestiv.

Acestea includ fecalele cu sânge sau mucus, diareea, voma, apetitul scăzut și scăderea bruscă în greutate. De asemenea, stăpânii pot observa și că animalele sunt apatice, balonate, au zona anală inflamată și pot observa viermii fie în această zonă, fie în materiile fecale.

În ce constă deparazitarea internă la pisici?

Deparazitarea internă se poate realiza prin diferite metode, cel mai des fiind folosite pastilele speciale care vor trebui ingerate de către pisică. Acestea pot fi puse în hrană sau pisica le poate înghiți direct, însă procesul nu este tocmai unul ușor. De aceea, se recomandă ca procedura să fie realizată de către medicul veterinar.

O altă metodă este reprezentată de picături, soluții care se aplică în zona cefei, direct pe pielea animalului. Acestea pot fi eficiente împotriva mai multor tipuri de paraziți (inclusiv a celor externi), însă prezintă un dezavantaj – substanțele active nu pot ajunge direct în tractul digestiv.

Cât de des se realizează deparazitarea internă?

Înainte de a administra orice fel de substanță, este important să faci o vizită la medicul veterinar. Acesta va realiza o serie de analize pentru a stabili dacă animalul este infestat cu paraziți interni și pentru a identifica tipurile de paraziți. În funcție de rezultate, va putea recomanda un anumit tip de tratament și îl va putea administra în cantitatea necesară.

În principiu, deparazitarea se poate realiza încă de când puii de pisică au vârsta de 4 săptămâni. Apoi, se va mai putea administra tratamentul după 2, respectiv 4 săptămâni, iar apoi la 3 și respectiv 6 luni. După aceea, se poate continua cu o schemă normală de deparazitare, la 3 luni sau la 6 luni, obligatoriu cu rapel la 10 zile.

Atenție, însă, dacă pisica ta își petrece foarte mult timp afară, va fi mult mai expusă riscului de a intra în contact cu astfel de paraziți. Așadar, va fi nevoie să realizezi această procedură mai des, la aproximativ 3-4 luni.

Ce altceva trebuie să știi despre deparazitarea internă?

Odată ce animalul trece prin această procedură de deparazitare, orice fel de simptom ar trebui să dispară. Pisica ar trebui să nu mai aibă probleme digestive, să fie din nou energică, iar sistemul său imunitar ar trebui să își revină.

Acest lucru este important de reținut în contextul unei vaccinări. Deparazitarea internă ar trebui realizată cu 3-7 zile înaintea unui vaccin. Astfel, sistemul imunitar are timp să se refacă, iar vaccinul va putea avea efectul dorit.

Asigură-te că nu neglijezi acest aspect și că realizezi regulat deparazitarea internă a pisicii, fie acasă, fie la veterinar. În caz contrar, animalul riscă să dezvolte afecțiuni cu adevărat grave și chiar tu te poți afla în pericol. Multi dintre acești paraziți pot fi transmiși și către oameni.

Vino cu pisica ta la veterinar și fă-i analizele pentru paraziți interni. Clinicile The Vets pun la dispoziție numeroase servicii și personal implicat, care va avea mare grijă de animalele tale. Fă acum o programare.