Râia reprezintă o afecțiune cutanată specifică mai multor specii de animale. Totuși, râia la pisici nu este la fel de răspândită ca la câini de exemplu, așa că stăpânii trebuie să fie atenți la orice fel de schimbare a pielii animalului. Este vorba despre o infecție parazitară, așa că aceasta este foarte contagioasă și poate fi transmisă și la om. Informează-te despre cauzele râiei la pisici și felul în care se manifestă, dar și cum o poți trata și preveni.

Tipuri de râie la pisici

În funcție de natura parazitului care provoacă simptomele, putem diferenția între mai multe tipuri de râie la pisici. Fiecare poate avea manifestări ușor diferite, în funcție de felul în care parazitul atacă pielea animalului. Iată care sunt aceste tipuri:

• Râia notoedrică: agentul patogen este Notoedres cati, care parazitează cu precădere regiunea urechilor și a feței, dar poate ajunge rapid pe suprafața întregului corp. Principala manifestare este pierderea de păr din zona afectată și formarea de cruste. Acest tip este extrem de contagios și poate afecta și oamenii;
  • Râia demodectică: este provocată de paraziți din familia Demodex și este asociată cu pierderea părului din zonele afectate și infecția, formându-se niște leziuni pline cu puroi. Și acest tip de râie se poate răspândi ușor pe întregul corp, mai ales dacă pisica nu are un sistem imunitar prea puternic;
  • Râia auriculară: vorbim despre râia care atacă zona urechilor, provocând infecții și otită. Afecțiunea este mai des întâlnită la pui, însă poate apărea la orice vârstă;
  • Râia sarcoptică: acest tip de râie este specific câinilor, motiv pentru care poate apărea rar la pisici. Însă, fenomenul nu este imposibil, infecția devenind posibilă în cazul în care felina intră în contact cu un câine bolnav;
  • Trombiculoza: afecțiunea este provocată de parazitul Neotrombicula larvae și se manifestă în special prin mâncărimi și leziuni localizate în zona urechilor și a feței, a picioarelor și a abdomenului;
  • Cheiletieloza: după cum o spune și numele, infecția este provocată de Cheyletiella și este caracterizată de apariția unor scuame de culoare albă, în special pe spate. Scuamele sunt similare mătreții și pot fi confundate ușor cu aceasta.

Cauzele râiei la pisici

Râia este o infecție parazitară, așadar ea apare din cauza unor acarieni care ajung pe pielea pisicii și o atacă, provocând disconfort și leziuni. De cele mai multe ori, aceștia se transmit prin contactul direct cu un animal care suferă de această infecție. Însă, o pisică se poate infecta și din mediul exterior. Este o parazitoză care nu ține cont de imunitatea organismului.

Simptomele râiei la pisici

Simptomele râiei la pisici sunt foarte neplăcute și pot provoca un disconfort considerabil pentru animalul tău de companie. În primul rând, va apărea pruritul intens, adică mâncărimile. Acest lucru va duce la scărpinat intens, care poate provoca apariția leziunilor. Astfel, pisica poate avea de-a face cu infecții, formarea de cruste, inflamație și roșeață intensă. În zonele afectate, de obicei are loc și căderea părului. Dacă vorbim despre râia auriculară, vor apărea și manifestări la nivelul urechii. Acestea sunt reprezentate de secreții de culoare maronie, urât mirositoare. Nu în ultimul rând, din cauza disconfortului resimțit, pisica va fi permanent agitată și neliniștită.

Diagnostic

Diagnosticul râiei la pisici poate fi dificil, deoarece simptomele inițiale pot fi confundate cu alte boli de piele sau infecții. De aceea, este important să consulți un medic veterinar pentru o evaluare precisă a stării de sănătate a pisicuței. În timpul examinării, acesta va verifica regiunile afectate ale pielii pentru a identifica semnele specifice.

Pentru a confirma diagnosticul, va fi necesară recoltarea unor probe de piele, care vor fi examinate la microscop și a identifica prezența acarienilor. Unii dintre aceștia pot fi depistați cu dificultate, așa că medicul ar putea recomanda și o serie de analize de laborator.

Tratament

Veterinarul va recomanda un tratament personalizat în funcție de severitatea afecțiunii și de nevoile fiecărei pisici. Acesta poate consta într-o serie de medicamente cu rol antiparazitar, dar și alte soluții cu aplicare locală. Putem vorbi despre spray-uri speciale, pipete spot-on, zgardă anti-paraziți, dar și produse care să ajute la calmarea zonelor afectate, precum șampoane sau unguente. Este important ca, pe toată durata tratamentului, dar și după, igiena pisicii să fie menținută cu grijă.

Prevenire

Locurile în care pisica își petrece timpul și obiectele cu care intră în contact în mod frecvent (boluri, jucării, țarcuri etc.) vor trebui menținute cât mai curate, iar igiena generală a pisicii va trebui respectată. Deoarece majoritatea infecțiilor au loc în urma contactului cu animale bolnave, acest lucru va trebui evitat. Așadar, felina va trebui supravegheată atent atunci când se află în exterior.

Însă, aspectul cel mai important în această privință este deparazitarea la pisici. Ea va trebui realizată în mod periodic, la un interval de aproximativ 3-4 luni. Acesta poate varia în funcție de starea pisicii și de timpul petrecut în exterior, iar medicul te poate sfătui cu privire la frecvența optimă pentru animalul tău. Așadar, nu ezita să fii în mod regulat cu pisica la veterinar pentru deparazitare internă și externă.

Scabia sau râia la pisici este o afecțiune parazitară care necesită multă grijă și atenție, pentru a se putea administra un tratament adecvat prin care să menții sănătatea și confortul animăluțului tău de companie. Te așteptăm în Rețeaua de Medicină Veterinară The Vets cu pisica ta pentru un control de rutină și pentru a urma procedurile recomandate pentru o viață sănătoasă!