Deși ne-am obișnuit ca oamenii să fie cei care suferă de răceală, este totuși o afecțiune pe care o întâlnim frecvet și la animale. Fie că vorim despre răceala la pisică sau răceala la câine, discutăm despre o boală contagioasă, care nu este gravă, însă necesită odihnă și tratament pentru o recuperare cât mai rapidă, fără complicații. Află mai multe despre cauzele acestei afecțiuni, felul în care se manifestă și alte boli cu simptome similare, dar și ce fel de îngrijire ar trebui să abordezi pentru câinele tău și care este tratamentul recomandat. Echipa The Vets este aici să te ajute și să îl facă pe micul tău prieten să se simtă mai bine.

Cauzele și factorii de risc ai răcelii la câini

Virusurile sunt cauza principală a răcelilor la câini. Ele se transmit cu ușurință de la un câine la altul, astfel încât interacțiunea cu un câine bolnav constituie cel mai mare factor de risc. De asemenea, câinii cu sistemul imunitar fragil sunt mai predispuși la aceste infecții. Câinii mai în vârstă, cei cu o dietă necorespunzătoare care duce la malnutriție sau cei suferind de boli cronice se pot îmbolnăvi mai ușor.

Expunerea la temperaturi scăzute este de asemenea un factor de risc important. Câinii cu blană scurtă, cei care nu sunt obișnuiți cu vremea rece sau cei care stau mult timp în condiții de umezeală, în special dacă au un sistem imunitar slăbit, sunt mult mai susceptibili la dezvoltarea răcelilor.

Simptomele răcelii la câini

Răceala la câini este o afecțiune respiratorie, așadar principalele simptome vor include strănutul, nasul înfundat și secrețiile nazale abundente, cu consistență diferită. Lăcrimatul ochilor reprezintă un alt simptom întâlnit destul de frecvent. De cele mai multe ori, poate apărea tusea uscată sau productivă. Aceasta poate marca și alte afecțiuni mai serioase, de aceea este recomandat să mergi imediat la veterinar pentru o examinare amănunțită.

Un alt semn specific este reprezentat de letargie. Câinele va avea mult mai puțină energie, o stare generală proastă și va refuza mâncarea. Acesta este principalul semn că animalul nu se simte bine, însă nu ar trebui să te îngrijorezi. Astfel de manifestări sunt normale în cazul răcelii la câini, însă evidențiem din nou importanța vizitei la veterinar.

Nu în ultimul rând, febra este și ea specifică răcelii. Temperatura corpului unui câine este mai ridicată decât cea a oamenilor, iar valorile normale sunt cuprinse între 38 și 39.2 de grade Celsius. Măsurarea se realizează rectal. Orice valoare mai mare înseamnă că animalul are febră, iar o temperatură foarte ridicată poate fi extrem de periculoasă.

Răceală sau alte afecțiuni respiratorii?

Debutul unor alte afecțiuni respiratorii mai grave la câini poate fi confundat ușor cu răceala, deoarece simptomele sunt similare. De aceea, veterinarul va fi cel care va decide daacă este vora de o simplă răceală sau de o altă afecțiune, precum tusea de canisă, bronșita, pneumonia, jigodia sau boli cauzate de virusul gripal canin și virusul parainfluenza. Unele dintre aceste simptome pot fi specifice și unor infecții grave precum viermii cardiaci, dar și alergiilor. Este important să fim atenți la toate simptomele și să le comunicăm medicului la prima vizită la clinică.

Diagnostic

Pentru a putea pune diagnosticul de răceală la câini, medicul veterinar va realiza un examen fizic amănunțit, ascultând respirația și ritmul cardiac, evaluând starea mucoaselor, verificând temperatura corpului și examinând alte semne care pot indica o infecție respiratorie. În unele cazuri, pot fi necesare și teste de laborator pentru a confirma diagnosticul și pentru a exclude alte cauze ale simptomelor. Dacă medicul veterinar suspectează o afecțiune respiratorie mai gravă, precum pneumonia, poate fi necesară efectuarea unei radiografii toracice.

Tratament

Tratamentul depinde de cauza specifică a afecțiunii. Se pot administra medicamente specifice care să combată infecția, în funcție de cauza răcelii, dar și care să ajute la ameliorarea simptomelor. În cazurile mai ușoare, este suficientă îngrijirea corespunzătoare la domiciliu. Câinele va avea nevoie de repaus pentru ca organismul său să se refacă. Spațiul său de odihnă trebuie să fie cât mai confortabil și călduros, iar instalarea unui umidificator poate fi de folos în ameliorarea simptomelor respiratorii. Nu în ultimul rând, alimentația trebuie să fie sănătoasă și bogată în nutrienți, iar câinele trebuie să aibă acces din plin la apă proaspătă.

Prevenirea răcelii la câini

Ai grijă de sănătatea câinelui tău și ajută-l să evite contractarea virusurilor. În primul rând, asigură-te că respecți schema de vaccinare recomandată pentru câini. Răcelile pot fi evitate dacă animalul are un sistem imunitar puternic, așa că oferă-i doar hrană de calitate, plină de vitamine și minerale, care să îi asigure o dezvoltare sănătoasă. Pe timp de iarnă, asigură-te că nu este expus în mod excesiv la frig și umezeală. Dacă animalul este mai sensibil sau are blana scurtă, îi poți cumpăra hăinuțe speciale pentru câini, care să îl protejeze.

Răceala la câini este o afecțiune întâlnită destul de des, care nu este gravă, însă nu ar trebui neglijată. Imediat cum observi că animalul tău nu se simte bine și dă semne de răceală, mergi la medic pentru investigații, pentru a exclude orice altă boală mai serioasă. Te așteptăm în clinicile The Vets cu prietenul tău blănos, unde îi vom oferi multă grijă și atenție și unde se va simți aproape ca acasă.