Tusea de canisă se numără printre afecțiunile respiratorii cele mai des întâlnite printre câini, fiind și foarte contagioasă. Nu este o boală gravă dar, uneori, există riscul de apariție a complicațiilor. Însă, în general, ea se poate trata cu ușurință, uneori fiind necesară doar odihnă și o îngrijire corespunzătoare. Pentru a putea identifica în mod corect această afecțiune și a lua măsurile potrivite, îți vom prezenta câteva detalii importante despre tusea de canisă. Astfel, îți vei putea proteja mai bine prietenul necuvântător.

Ce este tusea de canisă și cum se transmite?

Tusea de canisă, cunoscută și sub numele de traheobronșită infecțioasă canină, este o afecțiune contagioasă la câini, care le afectează sistemul respirator. Aceasta este provocată de diferiți agenți patogeni de natură infecțioasă, cel mai des fiind vorba despre bacteria Bordetella bronchiseptica, dar pot fi implicate și diverse virusuri. În majoritatea cazurilor, câinii sunt infectați cu unul dintre aceste virusuri, care creează un mediu propice pentru infecția bacteriană. Tusea de canisă apare deoarece are loc o inflamare a laringelui, care determină apariția simptomelor specifice.

Acești agenți patogeni se transmit rapid prin expunerea la secreții respiratorii contaminate. Așadar, afecțiunea apare deseori în medii aglomerate, unde ventilația nu este corespunzătoare, cum ar fi adăposturile pentru animale sau canisele, după cum o sugerează și numele. Riscul de infecție poate crește și dacă animalul este expus în mod repetat la temperaturi scăzute, la fum de țigară, praf sau alți alergeni, dar și dacă are de-a face cu diverși factori de stres, precum călătoritul sau drumurile lungi.

Simptomele tusei de canisă

Tusea de canisă este specifică, fiind vorba despre o tuse uscată și persistentă, însoțită de un sunet caracteristic, ca și cum animalul se îneacă sau are ceva în gât. Așadar, aceasta ar putea fi diferențiată mai ușor de alte afecțiuni respiratorii care afectează câinii. Alte simptome prezente frecvent includ strănuturile și secrețiile nazale, dar și secrețiile oculare. Este important să menționăm că stările de apatie, letargie, precum și lipsa poftei de mâncare nu sunt de obicei specifice tusei de canisă.

Diagnostic

Pentru a putea plasa un diagnostic, medicul veterinar va efectua o examinare completă a câinelui. Acesta va dori să afle și care este istoricul medical al animalului, ce vaccinuri au fost realizate, dar și dacă a avut contact cu alți câini care ar fi putut fi infectați. Pentru a confirma diagnosticul de tuse de canisă, ar putea fi recomandate și o serie de analize de laborator, prin care să se poată verifica prezența bacteriei Bordetella bronchiseptica. Abia apoi se va putea sugera un tratament potrivit.

Tratament

Tratamentul pentru tusea de canisă variază foarte mult în funcție de severitatea simptomelor și de starea generală a câinelui. Fiind vorba despre o afecțiune răspândită, și tratamentul este unul eficient și poate consta în medicamente care să acționeze împotriva agenților patogeni, dar și care să ajute la ameliorarea simptomelor.

Dacă vorbim despre simptome mai ușoare, uneori tratamentul poate nici să nu fie necesar. Totuși, acesta poate accelera vindecarea și poate oferi protecție împotriva unor eventuale complicații, precum pneumonia (riscul este mai crescut la puii de câine, care nu au un sistem imunitar bine dezvoltat). Însă, o regulă de bază este îngrijirea corespunzătoare și odihna. Câinele trebuie să stea într-un mediu cât mai confortabil și bine ventilat, să primească apă proaspătă din plin pentru a nu apărea deshidratarea și să primească hrană de calitate, bogată în nutrienți.

Nu uita faptul că tusea de canisă este extrem de contagioasă. Dacă animalul tău primește un astfel de diagnostic, acesta va trebui să stea departe de alți câini până la dispariția simptomelor, iar obiectele sale să fie dezinfectate dacă și alți câini vor intra în contact cu ele.

Cum poți preveni tusea de canisă?

Deși tusea de canisă este o afecțiune comună, ea poate fi prevenită cu ușurință. În primul rând, asigură-te că respecți schema de vaccinare a câinelui și că mergi periodic cu acesta la veterinar. Astfel, medicul poate depista din timp orice afecțiune și puteți lua măsurile necesare de protecție și tratament.

Apoi, va trebui să te asiguri că mediul în care trăiește câinele este unul sănătos și confortabil. Aerisește periodic încăperile unde acesta își petrece majoritatea timpului, curăță-i bine jucăriile, bolurile cu mâncare și celelalte obiecte pe care le folosește și asigură-te că limitezi expunerea la alergeni precum praful și fumul de țigară. Nu în ultimul rând, evită contactul cu animalele bolnave și locurile extrem de aglomerate. Dacă micul tău prieten are probleme de anxietate, asigură-te că se simte cât mai confortabil și că îi limitezi factorii de stres.

Tusea de canisă este o afecțiune contagioasă întâlnită frecvent în rândul câinilor, dar o îngrijire corespunzătoare te poate ajuta să eviți infecția. Deși nu este o boală gravă în majoritatea cazurilor, este recomandat să iei legătura cu un veterinar atunci când observi simptome, pentru a aborda un tratament potrivit. Te așteptăm în clinicile The Vets, unde echipa noastră de specialiști iubitori de animale promite să ofere cea mai bună îngrijire pentru patrupedul tău.