Piodermita la câini este o problemă de sănătate frecvent întâlnită, care provoacă un disconfort pronunțat și necesită un tratament imediat. Pentru a putea lua măsurile necesare de îngrijire și tratament, va trebui să identifici corespunzător manifestările. Echipa The Vets îți stă la dispoziție cu mai multe informații despre piodermita la câini și ce poți face pentru a-i ameliora simptomele sau pentru a le preveni, astfel încât patrupedul tău să fie cât mai fericit.

Ce este piodermita la câini?

Piodermatita la câini este inflamația supuratică a pielii produsă de microorganisme bacteriene (cel mai frecvent stafilococi și mai rar streptococi).  Piodermatita poate să fie superficială sau profundă și este în general un efect al unei cauze principale cum ar fi: traumatisme (înțepături, zgârieturi, mușcături),  cauze hormonale și cauze alergice (provocate de paraziți sau hrană).

Este o afecțiune cutanată comună, caracterizată prin apariția inflamației și a unor mici leziuni pe pielea animalului. Acestea pot afecta zone specifice, precum abdomenul, zona inghinală sau regiunea capului, însă se pot răspândi și pe întregul corp.

Simptomele piodermitei la câini

Piodermita la câini este caracterizată de apariția unor leziuni sub forma unor mici pustule roșii sau umplute cu puroi, care pot forma cruste. Acestea sunt inflamate și pot provoca un adevărat disconfort pentru câine, uneori provocând și mâncărimi. În zonele afectate, se poate observa o depigmentare a pielii, precum și apariția unor coji similare cu mătreața și pierderea părului.

Toți câinii pot suferi de piodermită, însă există anumite predispoziții. Ciobănescul german și rasele înrudite cu acesta au un risc mai crescut de a dezvolta astfel de afecțiuni.

Cauzele piodermitei la câini

Piodermita la câini apare din cauza unei infecții bacteriene cu un anumit tip de stafilococ, un microorganism care se găsește în mod natural pe pielea tuturor câinilor. Însă, există anumiți factori care determină apariția infecției. Dacă animalul suferă un traumatism, precum o lovitură sau o mușcătură, poate apărea o piodermită în zona respectivă. De asemenea, contactul cu diverși corpi străini care irită sau rănesc pielea poate fi de vină. Predispoziția poate apărea și din cauza alergiilor la alimente, paraziți externi sau la diverși factori de mediu, din cauza unor afecțiuni, a unor medicamente sau a unei alimentații necorespunzătoare.

Cum se diagnostichează afecțiunea?

Medicul veterinar va examina cu atenție pielea câinelui și leziunile sale, pentru a determina dacă acestea sunt superficiale sau profunde, dar și pentru a evalua severitatea infecției. În urma acestui examen clinic, se va putea decide și dacă există suspiciuni pentru alte afecțiuni cutanate. Însă, pentru a stabili exact diagnosticul de piodermită, vor fi necesare și niște teste de laborator pentru identificarea agentului patogen implicat sau examinarea la microscop a unei probe de piele.

Tratament

Pentru a combate infecția, veterinarul va recomanda un tratament pe baza unor medicamente antimicrobiene, care vor acționa împotriva bacteriilor cauzatoare. În funcție de severitatea simptomelor și de tipul de piodermită, durata tratamentului poate varia. Este foarte important să se respecte cu strictețe recomandările veterinarului cu privire la dozaj și administrare. Se pot utiliza și tratamente topice, precum unguente și creme cu efect antimicrobian, sprayuri speciale sau chiar și șampoane, care se vor aplica pe leziuni. În general, este recomandat ca tratamentul topic să fie asociat celui medicamentos, pentru rezultate mai bune.

Prevenire

O bună modalitate de a controla si preveni apariția piodermitei la câini este prin limitarea expunerii la factorii declanșatori. Oferă-i acestuia o îngrijire corespunzătoare și tratează-i imediat micile accidentări care pot crește riscul de infecție. Este important să respecți și regulile de igienă, atât ale câinelui, cât și ale locurilor în care acesta își petrece timpul și ale obiectelor pe care le folosește.

De multe ori, paraziții externi pot fi responsabili pentru iritarea și sensibilizarea pielii câinelui. De aceea, nu neglija importanța deparazitării externe și interne. Discută cu veterinarul despre frecvența deparazitărilor și cum ar trebui realizate. Mușcăturile de purici pot cauza reacții alergice, însă manifestările pot apărea și la diverși factori de mediu sau la anumite alimente. Așadar, limitează expunerea animalului la factorii iritanți și monitorizează-i cu atenție dieta. Oferă-i hrană de calitate și verifică mereu ingredientele, pentru a depista eventualii alergeni.

Piodermita la câini este o afecțiune comună asociată cu un grad destul de mare de disconfort, dar poate fi prevenită și tratată cu succes dacă recunoaștem simptomele și înțelegem cauzele. Este esențial ca stăpânii de câini să rămână informați și să acorde atenție semnelor de piodermită, pentru a interveni rapid și a asigura sănătatea și confortul patrupedului lor. Oricând animăluțul tău prezintă un disconfort cutanat sau are manifestări neplăcute, te așteptăm în Rețeaua de Medicină Veterinară The Vets pentru a avea un diagnostic clar și a-ți recomanda tratamentul cel mai bun, oferindu-i multă grijă și dragoste patrupedului tău.