Deparazitarea este o etapă esențială în menținerea sănătății și bunăstării prietenilor noștri necuvântători. Indiferent dacă aceștia își petrec sau nu timp în exterior și au o șansă mai mare de a se infesta cu diferiți paraziți, este important să mergi periodic la veterinar pentru a realiza deparazitarea internă și externă a animăluțului tău de companie. La câini, aceasta poate fi necesară destul de frecvent și este important să respecți schema recomandată, pentru a evita musafirii neplăcuți. Întreabă veterinarul despre deparazitarea la câini și află acum ce ar trebui să știi despre procedură.

Tipuri de paraziți întâlniți la câini

Înainte de toate, este important să știi ce fel de paraziți pot infesta prietenii noștri canini. Deși deparazitarea la câini ar trebui realizată în primul rând cu scop preventiv, cunoașterea paraziților este importantă pentru a-i identifica în mod corect și a ști ce probleme pot provoca. În funcție de regiunea parazitată, aceștia pot fi interni sau externi.

Paraziții interni

Aceștia sunt localizați la nivelul intestinului, iar câinele se poate infesta atunci când intră în contact cu ouăle sau larvele acestora, care pot fi prezenți în mediul înconjurător, în iarbă sau în fecalele altor câini. Dacă aceștia vânează animale precum șoareci, este posibil ca și în aceste moduri să intre în contact cu astfel de microorganisme, iar unii dintre paraziți pot fi transmiși de la mamă la pui prin laptele matern.

Printre paraziții interni ce pot fi întâlniți la câini, putem enumera giardia și alte protozoare, viermii lați, viermii bici, viermii inelați – care afectează intestinele, dar și viermii cârlig, care parazitează inițial intestinele, însă pot ajunge până la plămâni.

Paraziții externi

Cei mai frecvent întâlniți paraziți externi la câini, prezenți pe pielea și blana animalului, sunt puricii și căpușele. Aceștia pot ajunge pe piele din mediul înconjurător sau pot fi transmiși de la un câine la altul. Și puricii și căpușele se hrănesc cu sângele animalelor, însă există o diferență importantă între ei. În timp ce puricii se înmulțesc rapid și pot sări de la o gazdă la alta, căpușele rămân prinse de piele și continuă să crească, pe măsură ce se hrănesc cu mai mult sânge.

Cum identifici paraziții la câini?

Pentru a putea lua măsurile necesare în cazul unei infestări cu paraziți, este important să știi cum îi poți identifica. Cei interni provoacă în general simptome de natură digestivă, precum vărsături, diaree, abdomen umflat sau pierdere în greutate, chiar și dacă nu are loc o afectare a apetitului. Uneori, ouăle paraziților pot fi observate în fecalele câinelui sau în jurul anusului, caz în care vei observa și că acesta se scarpină în această regiune. Alte simptome pot include stări de oboseală și apatie și chiar o afectare a aspectului blănii.

În general, infestarea cu paraziți interni este mai dificil de depistat. De aceea, pentru un diagnostic clar, ar trebui să te prezinți la veterinar pentru a realiza o serie de analize de laborator.

Dacă are de-a face cu paraziți externi, cel mai probabil vei vedea cum câinele se scarpină insistent. Pentru a-i observa, va trebui să inspectezi foarte bine pielea și blana câinelui. Dacă observi orice umflături, poate fi vorba despre căpușe, pe care este important să nu le smulgi, deoarece capul lor poate rămâne sub pielea câinelui. Puricii pot fi mai greu de observat, însă este posibil să observi ouăle acestora pe blană, sub forma unor puncte albe ce seamănă cu mătreața. Și în acest caz va trebui să vii la veterinar, pentru a putea scăpa în mod eficient de paraziți.

Deparazitarea internă

Deparazitarea internă a câinilor este un proces foarte important pentru menținerea sănătății lor. Viermii și protozoarele care ocupă intestinul subțire și cel gros pot provoca simptome cu adevărat severe, care afectează în mod serios starea animalului de companie. În anumite cazuri, aceștia pot fi transmiși și la oameni. Dacă problema nu este tratată la timp, manifestările se pot agrava, iar paraziții pot ajunge să afecteze și alte organe. De aceea, deparazitarea ar trebui realizată periodic, pentru a preveni infestarea.

În general, deparazitarea internă la câini are loc prin administrarea unor medicamente sau siropuri speciale. Acestea ar trebui utilizate doar la sfatul medicului veterinar și sub supravegherea sa atentă. Prima deparazitare internă se poate realiza în jurul vârstei de 5 săptămâni, fiind necesară înainte de începerea schemei de vaccinare, deoarece puiul nu trebuie să fie infestat cu paraziți. La vârsta adultă, procedura se poate repeta la trei luni, însă totul depinde de situația fiecărui animal. Uneori, poate fi necesară o deparazitare mai frecventă.

Deparazitarea externă

Deparazitarea externă este la fel de importantă ca și deparazitarea internă a câinilor. Paraziții externi sau țânțarii provoacă mult disconfort, cât și probleme de sănătate grave, precum boala Lyme, babesioza, dirofilaria sau anemia. Și în acest caz este posibil să fie transmiși oamenilor și pot deveni periculoși. Așadar, recomandăm din nou deparazitarea ca măsură de prevenire a infestării.

Există mai multe tipuri de soluții antiparazitare utilizate pentru a preveni apariția acestor paraziți. O metodă foarte simplă este reprezentată de zgarda antiparazitară, recomandată după vârsta de trei luni, dar și o pipetă specială, cu o soluție ce se aplică între omoplați, pe piele, unde animalul nu poate ajunge. Există mai multe tipuri de produse cu efect similar, care se pot aplica mai ușor, precum spray-uri, pudre speciale sau chiar și șampoane cu efect antiparazitar. Însă, o metodă practică și eficientă este administrarea unor medicamente care acționează și împotriva paraziților interni.

Este important să discuți cu medicul veterinar pentru a găsi cea mai bună metodă de deparazitare externă pentru câinele tău. Aceasta va trebui repetată la fel de frecvent, aproximativ o dată pe lună. Însă, în funcție de situația sa, medicul îți poate spune exact de câte ori va fi necesar să reiei procedura.

În cazurile de infestare masivă, este posibil ca șamponarea să nu fie 100% eficientă. Deparazitarea la câini este absolut necesară pentru a păstra starea de bine a animalului tău de companie și a evita afecțiuni cu adevărat grave. Vino periodic cu acesta la veterinar și află cât de des va trebui să realizezi această procedură. Te așteptăm oricând cu prietenul tău blănos în clinicile The Vets, unde te poți bucura de servicii de calitate din partea unor profesioniști, mari iubitori de animale.